Menu
  • NKP Fiľakovský hrad <i>(Foto: Z. Schnelczer)</i>
  • Budova Vigadó <i>(Foto: G. Illés)</i>
  • Kaštieľ Berchtoldovcov <i>(Foto: Z. Schnelczer)</i>
  • Mestský park <i>(Foto: Z. Schnelczer)</i>
  • NKP Farský kostol nanebovzatia Panny Márie a františkánsky kláštor <i>(Foto: Z. Schnelczer)</i>
  • Novohradské turisticko-informačné centrum <i>(Foto: Mesto Fiľakovo)</i>
  • Mestský úrad <i>(Foto: archív mesta Fiľakovo)</i>

Kontakty:
Mestský úrad Fiľakovo
Radničná 25, 986 01 Fiľakovo
tel., fax: +421-(0)47-4381001
email: mesto@filakovo.sk

Kontakty pre médiá:
tel.: +421 (0)918 732 702
email: tlacove@filakovo.sk

Úradné hodiny:
Po-Št: 7.30-11.30 / 12.30-16.00
Piatok: 7.30-11.30

Samospráva Fiľakova požiadala o regionálny príspevok vo výške 100-tisíc eur z Akčného plánu rozvoja okresu Lučenec. Tie chce investovať do spustenia inkluzívneho vzdelávania na Základnej škole Lajosa Mocsáryho, v ktorej 96 percent žiakov pochádza z marginalizovaných komunít. V rámci projektu chcú dievčatá a chlapcov zo znevýhodneného prostredia naučiť základným zručnostiam zameraným na domácnosť.

Ako priblížila zástupkyňa riaditeľa ZŠ L. Mocsáryho Ildikó Kotlár, väčšina žiakov pochádza zo sociálne znevýhodneného prostredia. Pre tieto deti je podľa jej slov nevyhnutné vytvárať špecifické podmienky vzdelávania s individuálnym prístupom. „Pri nástupe detí do školy je u nich badateľná absencia skúseností s knihou, ceruzkou a papierom či konštrukčnými a didaktickými hrami. Ich sociálne prostredie im neposkytuje dostatok podnetov pre rozvoj ich osobnosti, ich telesný, psychický či rečový vývin,“ vysvetlila zástupkyňa. Podľa jej slov deťom chýbajú aj hygienické a pracovné návyky či rebríček spoločnosťou uznávaných hodnôt. „Nie sú zvyknuté ani samostatne riešiť úlohy a individuálne sa rozhodovať, čo im spôsobuje problémy pri samostatnej práci a úlohách rozvíjajúcich ich tvorivosť,“ dodala.

„Sú tam aj deti z ťažko skúšaných rodín,“ povedal primátor Attila Agócs. V rámci projektu im chce mesto pomôcť nadobudnúť základné zručnosti a nasmerovať ich na pokračovanie štúdia na stredných školách. „Vidíme, že aj tu v miestnych fabrikách je práca, ktorá môže byť pre túto skupinu zaujímavá. Avšak, častokrát chýba práve stredná škola k získaniu týchto pozícií,“ doplnil. Projekt inklúzie má deti predovšetkým motivovať, pričom úlohu rodiča by mala suplovať škola.

Samospráva dala na vlastné náklady vypracovať projektovú dokumentáciu, s ktorou sa uchádzala o regionálny príspevok z Úradu vlády SR v rámci akčného plánu okresu. Najbližšie tri roky by malo mesto vyčerpať postupne 100-tisíc eur. Z nich zrekonštruuje štyri učebne, do ktorých nakúpia potrebné pomôcky a nástroje, zároveň pokryjú náklady na zvýšenú spotrebu energií a na odmeny pre projektových manažérov a 4 pedagógov školy, ktorí sa nad rámec svojich bežných povinností budú venovať inklúzii detí. Sociálne znevýhodnení žiaci vo veku 13 až 16 rokov budú rozdelení do dvoch skupín: Varíme, pečieme a Rodina, domácnosť. Dvakrát týždenne sa budú venovať činnostiam ako oprava domácich spotrebičov, varenie, pečenie, šitie, starostlivosť o dieťa či základná hygiena. K dispozícii k tomu budú mať z projektu nakúpené kuchynské a domáce spotrebiče ako chladničky, sporáky, mikrovlnné rúry, kuchynské roboty či šijacie stroje. Chlapci sa naučia pracovať s vŕtačkami, pílkami, kladivami či nožnicami na plech. Chýbať nebudú ani figuríny novorodencov či prebaľovacie pulty. „Obsiahneme všetky oblasti života, ktoré by mali deti ovládať k tomu, aby mohli žiť plnohodnotný život a mať šancu na lepšiu budúcnosť, ako ich rodičia,“ zakončil primátor.

Verejné obstarávanie sa v súčasnosti chýli ku koncu. S prácami by sa malo začať už v najbližších dňoch.

Klaudia Kovácsová
hovorkyňa mesta